January 4, 2011

... here, now and beyond ... [part 1]

HERE,


Alhamdulillah...
Atas kehendakNYA, aku masih lagi berdiri memijak bumi yang fana ini. Atas kehendakNYA juga, aku masih lagi mampu menghirup oxygen dan menghembus carbon dioxide. Cewahhh... Feeling lelebih la pula.

Apa-apa pun aku syukur sangat-sangat. Dah 23years and 14days [berkira ni] aku dapat see with my own naked eyes dunia yang penuh pancaroba dan konspirasi ni. 23years juga aku dapat melihat perubahan dunia yang bagi aku ada pros and cons dia.

Let's flash back...
Kau x pengsan kalau semua buku ni bawak pergi sekolah tuk 1 hari???

Kalau dulu, aku pergi sekolah galas beg besar. Sampai senget-senget satu badan. Sebab banyak beban yang kena pikul at that time. And beban tu juga la yang buat aku jadi diri aku sekarang ni. [Beban = Ilmu yang di bawa sampai mati]. Buku-buku teks jangan cakap la. Semuanya tebal. Sebab nak berjaya, rela gagahi galas beg.
Tapi sekarang, semuanya jauh berbeza. Sangat-sangat. Sekarang ni dah ada beg beroda la. Kesenangan untuk budak-budak. Maklum la zaman dah modem. Pergi sekolah berhantar. Pulang berjemput. Aishhh... Buku teks semua dah di minimizekan. Masukkan ape yang perlu sahaja. Nipis pula tu.

Class kau Maria... Ambik.... Warne-warni lagi lilin ni...

Kalau dulu, murid-murid memang respect gile kat cikgu-cikgu. Cikgu tu umpama lilin yang menerangi murid-murid. Jumpe cikgu dekat pasar malam, just bagi salam and senyum. Segan katanya [segan sangat la tu].
Tapi sekarang, bukan nak kata x takut cikgu, malah langsung x respect. Pantang cikgu tegur dalam kelas, terus ajak jumpa kat luar. Nak buktikan sape lagi yang kuat. Ermmm... No komen..

Kalau dulu, semuanya belajar dalam bahasa melayu. Except for English la kan? Senang sikit tuk ingat and hafal. Tapi x ade la juga nak menghafalnya...
Tapi sekarang, almost semua subjek dalam English. Sometimes, terkedu juga aku bile dengar budak umor 4thn dah speaking English [tulus dari hati].

Banyak lagi yang nak di flash back kan... Banyak sangat-sangat. Tapi dah x larat nak pikir dah.


~A tout a l'heure...
~Au revoir...
~Ciao...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...