March 29, 2011

... jangan malukan diri sendiri ...

[mood : malas nk hupdate blog tapi tetap gigih nak hupdate juga]

Minggu lepas ada satu family pindah masuk rumah sebelah rumah aku ni. Kaedahnya, budak lelaki bujang yang duduk sebelum ni kena halau dengan kakaknya sendiri a.k.a tuan rumah tu sendiri. [Buat faham-faham sendiri].

Aku malas nak menaip panjang. Nama pun x ada mood kan??? So, aku ringkaskan cerita erk.

Masa mula-mula kakak sebelah rumah aku ni pindah masuk, [Terpaksa pakai kakak sebab aku x tengok lagi husband kakak ni] kebetulan aku ada dekat rumah. So, aku dengar la bunyi bising yang bingit duk punggah barang masuk rumah. Jenguk-jenguk la juga aku nak tengok banyak sangat ke barang yang nak punggah. Actually, bukan nak tolong pun. Just busy body. Ngeee~

X berapa lama lepas tu, aku keluar rumah kejap nak tengok-tengok saja. [Dia dah upah orang tuk punggah barang dia tu. Kalau aku tolong nanti dia kena bayar upah aku pula. Larikkk...] Sebaik keluar kat laman rumah, kakak tu terperasankan aku. Aku bagi la senyuman jiran tetangga kat dia. [Baik x aku???] Tapi dia langsung buat x tahu. Buat muka bodoh sombong [Imagine sendiri].

Selang beberapa hari, lepas aku mandi [Dalam pukul 10pagi kot.] aku keluar la rumah nak tengok surat dalam P.O.Box. You know what? Kakak tu sedang siram pokok bunga kat laman rumah dia. Sekali dia tegur.

Kakak Kerek : X kerja ke hari ni?
Aku : Kerja. Tapi malas nak masuk awal-awal. [Mati la sesuka hati masuk kerja pukul berapa]
Kakak Kerek : Akak nak cakap sikit ni dik. [Dik? Feeling muda kejap] Tapi jangan la terasa pula.
Aku : Apa dia kak? Sikit bukan banyak pun.
Kakak Kerek : Kita ni orang Melayu. Orang Islam. X elok terpekik terlolong menyanyi x tentu hala. Pasang lagu kuat-kuat. [Pecah lobang... Dengar lagu Aishah - Janji Manismu] Orang dengar x manis. Kita orang Melayu ada adat. Ada sopan...
Aku : Tapi kak... [X sempat nak habis cakap...]
Kakak Kerek : Dengar dulu akak cakap ni. Lain kali buat-buat la baca Quran ke. Dengar ayat-ayat suci Al-Quran... Kan manis. Sedap di dengar...

Pot... Pet... Pot... Pet... [Aku dah malas nak dengar dah. X pasal-pasal dapat ceramah pepagi.]

Kakak Kerek : Mak ayah awak x ajar awak ke benda-benda ni semua? [Hembus nafas... Penat membebel. Aku pula pantang kalau main mak ayah ni. Sensitip]
Aku : Mak ayah saya x ajar saya baca ayat-ayat suci Al-Quran dalam tandas atau waktu mandi... [Terus berlalu.]

Pitam...
~A tout a l'heure...
~Au revoir...
~Ciao...


Bakry's Sticky Note : Ini la sikap segelintir manusia yang bergelar Melayu ni... Cakap bukan ikut fakta... Main redah saja... Helmet x pakai. Bawa pula pisau potong bawang... Sekali kena BOH, SIA-SIA...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...